Szobrok, emlékhelyek

Numizmatika - Filatélia

Veterán autók

Thunderjet F-84G és Lockheed TV-2 Seastar - A két megfáradt vasmadár...

2011.03.18. 13:16 :: temesvarijeno

Kora ősszel már kevésbé nyomasztó a turisták áradata, ezért szeptember elejére időzítettük nyaralásunkat Horvátországba, közelebbről a Kvarner-öböl nevezetességeinek megtekintésétét célul tűzve. Szállásunk Omisalj egyik szállodájában volt, ahonnan néhány percnyi autózással elérhető a sziget polgári reptere, amely a légi úton az Isztriára ill. az Észak-Adriára érkező turistákat fogadja.

Maga a reptér nem túl jelentős, a görög szigetek szinte mindegyikén épültekhez mérhető. Forgalmát döntően a Hapag-Lloyd Express, a German Wings, Wizz Air, Ryanair, Fly Norwegian és természetesen a Croatia Airlines járatai bonyolítják München, Hannover, Stuttgart, Köln, Trieszt, Oslo, London, Birmingham és Zágráb viszonylatokban. Szeptemberben ezek a járatok már megritkulnak, „eseményszámba” megy, ha sikerül egy-egy fel illetve leszállást megfotózni. Kárpótlásul azonban akadt megörökítésre érdemes téma, nevezetesen a reptér előtti parkoló két oldalán kiállított katonai repülőgép jóvoltából.

Mindkét típus amerikai gyártmányú, a téma iránt érdeklődő a helyszínen kénytelen beérni a sárga lemeztábla adataival, bár a repülés szerelmesei számára bizonyára érdeklődésre tartana számot a gépek jugoszláv légierős története is.
Ezek után, ha valaki minden részletre kiterjedő típusismertetésre számít, csalódni fog, ugyanis laikusként a repülőgépek fotózása számomra csak egy érdekes,  bár nem tagadom,  szívdobogtató téma.
 

A parkoló bejáratánál egy füves terület közepén egy F-84G "Thunderjet" típusú vadászbombázó (Lovac Bombarder) fogadja a látogatót. A Republic Aviation által kifejlesztett típusnak volt több modifikációja, a G modell az ötvenes évek elején állt rendszerben az USA légierejében. Festése megkopott, törzsén halványan felfedezhető az egykori Jugoszlávia ötágú vörös csillagos felségjele, a törzsön szereplő 676-os lajstromszámra csak a függőleges vezérsíkon még olvasható 10676 gyári számból lehet következtetni. A gép amúgy „egyben van”, nem hiányoznak róla szerkezeti elemek, mindkét, a szárnyvégekre szerelt póttartálya megvan, pilótakabinja sértetlen. A pilótafülke épségéről ennél a gépnél nem lehetett meggyőződni.

Társától „elszakítva”, a parkoló végén, árnyas fenyők társaságában árválkodik a másik, szintén jobb időket látott, viharvert és megcsonkított, méltatlan sorsába beletörődni látszó Lockheed TV-2 Seastar típusú 10252 gyári számú 252-es lajstromú kétüléses pilóta-oktató gép. (Za obuku pilota) A típus az US Navy-nél állt rendszerben szintén az ötvenes években.  Az F-84G-hez képest lényegesen lepusztultabb, szinte rokkant benyomást kelt a szemlélőben, látva megroggyant futóművét, hiányzó egyik póttartályát, szétzúzott pilótakabinját, amely teljesen ki van fosztva. A törzsben a hajtómű helyén fenyőtobozok, üres üvegek, egyszóval kiábrándító látvány. Óhatatlanul az jut az ember eszébe, hogy hova tűnt az az idő, amikor ez a gép büszkén, erőt sugárzóan várta a kifutópályán, hogy levegőt remegtető dobhártyaszaggató hangorkán kíséretében belefúrja orrát az ég ragyogó kékjébe. Hol vannak azok a pilóták, akiknek büszkeséget, tartást adott, hogy birtokolhatták erejét, és elhitette velük, hogy együtt legyőzhetetlenek. És hol vannak az utódok, akik csak ennyire becsülik saját múltjukat, hagyományaikat?

 

A nyaralás leteltével mielőtt a szigetről az impozáns hídkettősön kiautóztunk volna, eszembe jutott ez a szomorú páros, nem állhattam meg, hogy vissza ne autózzam még egy pillantást vetni rájuk. Az eső vigasztalanul ömlött, ha lehet még szomorúbb látványt nyújtott a szezonvégi  reptér és a régmúltakról álmodó két fáradt harci gép. Csak remélni merem, hogy itthon nagyobb tisztelet és megbecsülés övezi a repülés tárgyi és személyi állományát is...

A cikkhez tartozó galéria >>>

Temesvári Jenő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://temesvarijeno.blog.hu/api/trackback/id/tr642749929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása