Szobrok, emlékhelyek

Numizmatika - Filatélia

Veterán autók

150 éves a Déli Vasút

2011.07.06. 14:07 :: temesvarijeno

„...közlekedési eszközök közt vaspálya legczélszerübb arra,
hogy a nemzeti kereskedelem fölélesztésének alapjául tétessék...”
Gróf Széchenyi István

Az 1859. január 1-jén létrejött Csász. Kir. szab. Déli Államvasút Lombard-Velencei és Központi Itáliai Vasúttársaság (K. K. priv. Südliche Staats-Lombardisch-Venetianische und Central Italienische Eisenbahngesellschaft), rövidebben Déli Vasútnak elnevezett vasúttársaság 1861. március 22-én adja hírül a Kanizsa- Sz.-Fehérvár-budai vonalnak a személy- és teher-szállítmányra történő megnyitását f. év április 1-én, Kanizsa, Komárváros, Keszthely, Boglár, Szántod, Sió-Fok, Lepsény, Csákvár, Sz.-Fehérvár, Dinyés, Nyék, Martonvásár, Tárnok, Tétény, Promontor és Buda állomásokkal. Egyúttal tájékoztatja a nagyérdemű utazóközönséget, miszerint illetéki-árszabály, s mérföld-mutatók minden megnevezett állomáson az állomás-főnöknél megszemlélhetők, a menetrend pedig a minden állomáson kifüggesztett menet-tervből meglátható.
Ezzel a szárnyhosszabbítással létrejött a Dunántúl vasúti hálózatának gerince, összeköttetést létesítve egyrészt Budapesttel, és az 1873. június 23.-án megnyílt új vonalszakasz révén végül Fiuméval is. A Déli Vasút magyar hálózatának hossza az 1880-as évek közepére - a szárnyvonalakkal együtt - 760 km-re növekedett.
Az idők múlásával, az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlását követően 1923-ban már a Duna-Száva-Adria Vasúttársaság nevet viseli a Déli Vasút, aztán néhány év után Magyar Királyi Államvasutak a neve. A 150 éves jubileumot pedig immár a jogutód, a MÁV ZRt. ünnepelhette június 25-én, Nagykanizsán. Ebből az alkalomból 07.25 órakor Budapestről gőzmozdony vontatta nosztalgiavonat indult, amely a korabeli megállóhelyeken megpihenve 13.27-órakor fekete füstfellegbe burkolózva, dohogva befutott Nagykanizsára, ahol több száz érdeklődő és fúvószenekar köszöntötte.

Múlt és jelen egymás mellett. Gőzös és a villanyvonat a kanizsai állomáson

Nagykanizsa életében mindig fontos, mondhatni meghatározó szerepet játszott a vasút, melynek fejlődése korántsem nem volt törésmentes az elmúlt másfél évszázad folyamán. Napjainkra sokat vesztett fényéből, Nagykanizsán is meglassult a korábban lüktető pályaudvari élet, álmos hétköznapok benyomását kelti a hajdani személy- és teherszállítási csomópont, ahonnan élénk forgalom bonyolódott Bécsen át Ausztria, Zágrábon át az Adria és Trieszten keresztül Olaszország felé. A Dél-Dunántúl, Dombóvár, Pécs és körzetei felől szintén Kanizsán keresztül vezetett a szerteágazó vasúti hálózat. A másfélszázados ünnepen a MÁV és a város vezetésén kívül jelen voltak a horvát és olasz vasúttársaságok képviselői is, ami reménnyel és bizakodással töltheti el a jövőt illetően a vasút dolgozóit és a vasútért aggódók és rajongók népes táborát. A kanizsai vasutasok, mint mindig, most is kitettek magukért. Az évfordulóra felújították az állomás mellett létesített vasúti park mozdonyait és szerkocsijait, összefogva a Cserháti Sándor Szakközépiskola diákjaival és tanáraival.

Egy legenda. A felújított 424-es gőzmozdony a kanizsai vasútparkban

Az idő gyorsan szaladt, mind a nosztalgia vonat utasai, mind a fényképezőgépeikkel fel-alá szaladgáló izgatott vasútbarátok számára. Az utasok stílszerűen az állomás restijében elfogyasztották ebédjüket, majd elhelyezkedtek a különböző korú és osztályú szalonkocsikban.

Még maradt egy kis idő az emlékek megörökítésére, mindenütt ismerősök és ismeretlenek integettek egymásnak a tömött peronról és a kocsik ablakából. Aztán a Pécsi MÁV Filharmonikusok fúvószenekarának pattogó ritmusú indulójába belesivított a kalauzok sípjának éles hangja. 15.45 órakor kéményéből koromfekete füstfelleget lövellve búcsúzóul a gőzös is füttyentett néhányat, a szerelvény méltóságteljesen kigördült az állomásról. A búcsúztató közönség mozdulatlanul nézett utána, szemével kísérte, amíg az utolsó kocsi is eltűnt a bútorgyári kanyarban. Szép emlék marad, jó volt ott lenni. Isten éltessen Déli Vasút!

A cikkhez tartozó galériák:

- az ünnepség képei >>>

- fotók a felújított járművekről >>>

Temesvári Jenő

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://temesvarijeno.blog.hu/api/trackback/id/tr833044435
süti beállítások módosítása