Szobrok, emlékhelyek

Numizmatika - Filatélia

Veterán autók

Egy repüléstörténeti emlék - Litván 10 litų bankjegy

2012.12.03. 09:05 :: temesvarijeno

Mintegy társaként a portugál vállalkozásnak, egy másik repüléstörténeti esemény bankjegyen történő megörökítése ezúttal litván-amerikai vonatkozású. Gyűjteményem példánya 2001-es kiadású, ezt megelőzően 1991-től négy alkalommal bocsátották ki a grafika némileg eltérő változtatásával, amelyek azonban a bankjegyképek fő motívumain nem változtattak.

A 10 litų címletű litván bankjegy Steponas Darius és Stasys Girėnas pilóták tragikusan végződött kísérletének állít emléket, amely arra irányult, hogy leszállás nélkül repüljenek át az Atlanti óceán felett New Yorkból a litvániai Vilniusig, mintegy megteremtve ez által a két ország, egyben Amerika és Európa közötti légi postaforgalom lehetőségét. Hogy a kísérlet miért pont litván-amerikai vonatkozású, arra a két pilóta életútja adja meg a választ. A bankjegy bemutatása előtt tekintsük át röviden életük alakulását, pályafutásukat:

01. Darius-Gineras.jpg

Steponas Darašius (Steponas Darius)

kapitány

Stasys (Stephen) Girėnas

pilóta

Steponas Darašius 1896. január 8-án született a litvániai Rùbiškė-ben. Családjával együtt 1907-ben emigrált az USA-ba. Amerikai állampolgárságot kapott, majd 1917-ben belépett az Egyesült Államok hadseregébe, azt követően, hogy az USA belépett az I. világháborúba. Franciaországban harcolt, megsebesült, megkapta a Bíbor Szív kitüntetést. 1920-ban visszatért Litvániába, belépett a litván hadseregbe, majd katonai iskolát végzett 1921-ben. 1927-ben visszatért az Egyesült Államokba, ahol a polgári repülés területén kezdett el dolgozni a South Bend Airways (USA, Indiana) társaságnál. Megnősült majd Chicagóban telepedett le.
    
Stasys Girėnas, ismertebb nevén Stanley T. Girenas szintén a cári Oroszországhoz tartozó Litvániában született 1893-ban. 1910-ben, 17 évesen emigrált az Egyesült Államokba, Chicagóba. 1917-ben ő is beállt az Egyesült Államok hadseregébe, szerelőként szolgált, 1925-ben pilóta vizsgát szerzett. Annak ellenére, hogy megsérült egy légi katasztrófában, folytatta a repülést a polgári légi közlekedésben. 1931-ben első díjat nyert a Chicago Air Fesztiválon, ahol lekapcsolt, álló motorral szállt le.  

A két pilóta 1933. július 15-én tett kísérletet a már említett Észak-Amerikát Európával összekötő non-stop transzatlanti repülés végrehajtására. Céljuk megvalósításához, a New York City és Kaunas közötti 7186 km, azaz 4465 mérföld teljesítéséhez egy Bellanca CH-300 Pacemaker típusú, Pratt & Whitney R-985 AN-1 csillagmotorral szerelt repülőgéppel vágtak neki, amely szülőhazájuk után a „Lituanica” nevet kapta. Sikeresen elérve az európai kontinenst, 37 óra 11 percet repülve, július 17-én 12 óra 36 perckor gépükkel lezuhantak az akkor Németország területén, Soldin település közelében (ma: Pszczelnik, Lengyelország). A hivatalos vizsgálat megállapítása szerint a katasztrófát valószínűleg a kedvezőtlen időjárási körülmények és motorhiba együttesen okozhatta. Mindkét pilóta repülőhalált halt.
A repült távolság 3984 mérföld (6411 km) volt leszállás nélkül, mindössze 775 km-re, azaz mindössze 481 mérföldre voltak útjuk végcéljától, Vilniustól. Teljesítményük abban az időben a második leghosszabb non-stop járat volt a távolság, és a negyedik leghosszabb időtartam tekintetében, egyben az első hivatalos légiposta küldemény az USA-ból Európába.

02. 10 Litu 2001a.jpg

A 10 litų 2001-ben kibocsátott litván bankjegy elő- és hátoldala

03. 10 Litu 2001 Milwaukee.jpg A bankjegyhez még egy repüléssel kapcsolatos érdekesség fűződik. Az élesebb szemű numizmatikusok hamar észrevették, hogy Steponas Darius kapitány pilóta sapkáján eltérő jelvény szerepel, mint társáén. Közelebbről megvizsgálva könnyen megállapítható, hogy a kérdéses jelvény az amerikai Milwaukee Municipal Airport (Wheeling, Illinois) emblémája. Ez fokozottan ráirányította a nemcsak a litván és európai, hanem az amerikai gyűjtők figyelmét is erre a bankjegyre. Arra a bankjegyre, amelynek első szériáját már kinyomtatták 1992-ben, amikor felismerték, hogy az a hamisítás elleni minimális védelemmel sincs ellátva. Újra kellett tervezni, s megismételni nyomtatását.

A bankjegy terveit, majd áttervezését Giedrius Jonaitis litván grafikus készítette el, majd egy évig késleltetve kibocsátását, melynek kapcsán egyes újságcikkek kritikus megjegyzéseket tettek, egyben reményüket fejezték ki, hogy az új litván pénz erős lesz, árfolyama pedig nem zuhan le…

Chicagóban a Marquette Parkban és Kaunasban is emlékműveket állítottak tiszteletükre, haláluk 60. évfordulóján ezüst emlékpénzt bocsátott ki a Litván Nemzeti Bank, de bélyegeken is találkozhatunk Darius és Girenas pilóták bátor kísérletének ábrázolásával. A repülési motívumokat gyűjtők körében a két amerikai-litván pilóta úttörő kísérletét megörökítő bankjegy látványos, kedvelt példány, egyben a bátor emberi helytállás és önfeláldozás jelképe.

Temesvári Jenő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://temesvarijeno.blog.hu/api/trackback/id/tr64944408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása