Kívülállók azt gondolhatják, hogy az éremgyűjtő tevékenység kimerül a külföldi utakról magunk illetve mások által hazahozott különféle címletű pénzek begyűjtésével, az éremgyűjtő napokon, aukciókon történő vásárlással, egyesületi keretek közötti éremcserével, netán pókhálós padlások sötétjében mindenféle kacatok közt heverő ócska böröndben rég elrejtett és elfeledett kincsek megtalálásában. Mindezen lehetőségek kiaknázása után a megszerzett darabot szorongatva a kipirult, örömtől sugárzó arcú gyűjtő hazatérvén nagyítót ragad, gyönyörködik szerzeményében, majd elhelyezi azt gyűjteményének megfelelő tematikus rendjében, és elégedetten hátradől székében. Mindez igaz is lehet, de ezzel távolról sem teljes a történet. A padlások elfeledett kincsei mára már csak legendák, nem létező emlékek. A gyűjtő valóban hazatér, és amint ideje engedi - néha mindent feledve azonnal -, nekilát annak az örömteli tevékenységnek, ami legtöbb esetben a kérdéses érem, vagy bankjegy megszerzésére sarkallta. Ha itt most számba vesszük egy „pénz” jellemzőinek - címlet, szöveg, ábrázolt személy, peremirat, verdejel, évszám, súly, méret, és még sorolhatnám a különböző szempontok hosszú sorát -, esetleg az érmék szükség szerinti tisztításának, konzerválásának komoly szakmai ismereteket feltételező tevékenységét, akkor már közelebb járunk a gyűjtés sokszínűségének megismeréséhez. A kép azonban még mindig nem teljes. A számos egyéb szempontot figyelmen kívül hagyva, most egy sajátos, rendkívül izgalmas, néha sikeres, néha kudarcot valló eseményét szeretném bemutatni a numizmatikának, saját példámon keresztül. Nevezetesen az érem árverések semmihez sem fogható izgalmát, és tanulságait. Több internetes honlap profiljában megtalálható az egyéb gyűjtési területek - bélyeg, festmény, porcelán, könyv, stb. - mellett a modern és régi pénzek eladása illetve elektronikus árverés útján történő értékesítése is. Szép számú érdeklődőt és licitálót vonzanak, különösen, ha kivételes, ritka, vagy csak önmagában az éremgyűjtők gyűjtési körébe tartozó tételeket bocsátanak árverésre. A licitálás időtartama általában két-három hét, tehát van idő izgulni, figyelni a kérdéses érem látogatóinak számát, utánanézni a vonatkozó szakirodalomnak, felfrissíteni már megszerzett ismereteinket. A licitek 1 forintról indulnak, és nem egy esetben több százezer forinton fejeződnek be. Az utolsó nap utolsó óráiban - saját tapasztalatból tudom -, már rendkívül izgatott minden még „versenyben lévő” ajánlattevő. Meg kell jegyezni e helyütt, hogy számtalan áhított éremről le kell mondani, mivel a licit olyan magas összeget ért el, amelyet vagy a „költségvetés” vagy a gyűjtő értékítélete már nem fogad el. Magától értetődő, hogy a licitálónak naprakésznek kell lennie a kérdéses érem forgalmi és csere értékét illetően, gondosan elemeznie kell az érem állapotát, vagyis tartásfokát is. Szóval, van min tűnődni, az idő meg egyre fogy, dönteni kell! Ennyit a dolog lélektanáról. A történet, ezzel együtt a „kálváriám” kezdete ez év január elejére nyúlik vissza. Az egyik általam gyakran látogatott honlapon a friss tételek böngészése során, ahogy mondani szokták: „megállt bennem az ütő”. Ez még egyszer megismétlődött, de arról majd később! Közeli ismerőseim, családom tagjai régóta ismerik vonzalmamat a magyar történelem, közelebbről a 16-17. század iránt. Megszállott tisztelője és kutatója vagyok a Zrínyiek mellett a kuruc fejedelemnek, Thököly Imrének is. Ez a vonzalom váltotta ki az ütő megállását, vagyis inkább a heves szívdobogást. Az árverési tételek között szó szerint az alábbi szerepelt: Tétel leírása: Erdély- Apafi Mihály 1661-1690 Ón emlékérem 1684-ből, ovális alakú. Thököly Imre a török felett aratott győzelmét jeleníti meg az érem. Valószínűleg későbbi öntés. |
![]() |
Elolvastam egyszer, kétszer, sokszor. Itt valami nagyon nem stimmel! - gondoltam. Előbújt belőlem a „történész”. Kezdtem összerakosgatni aggályaimat. Már a tétel megnevezése is zavart: ha Thököly Imre érméről van szó, akkor ily formán, hogy kerül ide az Erdély- Apafi Mihály 1661-1690 cím. Persze, mindenki tudja, hogy a 13 éves gyermek gróf 1670-ben Erdélyben, Apafi fejedelem udvarában nyert oltalmat, hívei által kiszöktetvén apjának - a Wesselényi-féle összeesküvésben való részvétele miatt császári hadak által - ostromlott várából. Talán helyesebb lett volna a tételnek a Thököly Imre (1657-1705) gúnyérem címet adni, latolgattam a kérdést. Na, mindegy, annyi baj legyen, fő az, hogy Thököly érem, és kész. Ezek után nézzük, az érem leírását, immár a saját értelmezésemben: Miután sikerült mind numizmatikusi, mind történelmi nézőpontból helyretenni magamban a dolgot, úgy döntöttem, nem győzködöm magam tovább érvekkel, ellenérvekkel. Ha után öntés, legyen, ha eredeti, annál jobb. Thököly érmet nem minden nap foghat az ember a kezében. Kell nekem ez az érem. Nagyon kell! És ekkor jött a második „ütő megállás”. A licitálás végén a megtett tételeket rögzítő óra alapján szó szerint egyetlen másodperccel és eggyel magasabb ajánlattal megelőztek. Pedig az utolsó perc állása szerinti összegnél - felrúgva a papírformát -, a szokásos néhány száz forintos „lépcső” helyett, több ezer forintot emeltem. Most, hogy a posta meghozta várva-várt „kincsemet” közelebbről is szemügyre vehetem. Kidolgozása nem tartozik a vésnöki remekművek közé. Elnagyolt, mondhatni durva, mind képi ábrázolása, mind a betűformák tekintetében. Ha meggondoljuk funkcióját, ez természetes is. Nehéz valakit megalázni úgy, hogy azt egy remekmű formájában valósítjuk meg. Elég csak ugyanezen korból a Thököly érem mellé helyezni a török ellen vívott győztes hadjáratok megörökítésére, vagy Lipót császár dicsőítésére megrendelt emlékérmek bármelyikét. Számos társához hasonlóan, azok valóban vésnöki remekművek a legapróbb részletekig gondosan kidolgozva, természetesen nem „hitvány” hétköznapi fémből, hanem nemesfémből verve. Amint a számítógép előtt ülve végső formába szerkesztem ezt a gyötrelmes, mégis örömteli éremgyűjtő kalandomat, a klaviatúráról időnként feltekintek a monitorra. Felette a régi-régi családi falióra csendben figyel, nem méri már az idő múlását. Kétoldalt mellette egy-egy portré. Egyikről Zrínyi Ilona, a másikról Thököly Imre tekint le rám. Abbahagyom az írást, nézem őket. Tudom, hogy nem lehet, mégis úgy látom, szívemben érzem, hogy komoly, okos tekintetükben megcsillan valami különös fény, szájuk sarkában pedig alig észrevehető mosoly bujkál. Temesvári Jenő |