Szobrok, emlékhelyek

Numizmatika - Filatélia

Veterán autók

Repüléstörténeti emlék perui bankjegyen

2014.05.27. 14:31 :: temesvarijeno

José Abelardo Quiñones Gonzáles (1914-1941)

Numizmatikai gyűjteményem egy újabb repüléstörténettel kapcsolatos - ezúttal perui -bankjegyét, egyben történetét szeretném bemutatni a téma iránt érdeklődő olvasónak. Azonban, mielőtt erre sor kerül, ismerkedjünk meg magával a pilótával, aki példamutató életével hazája iránti áldozatkészségével méltán vált a Latin-amerikai ország, Peru nemzeti hősévé.

01 José Abelardo Quinones Gonzáles.jpg A legendás perui vadászpilóta 1914. április 22-én született Peruban, a Chiclayo városhoz közeli Pimentel tengeri kikötővárosban. Szülei: José María Quiñones Arizola és María Juana Rosa Gonzáles Orrego.
Elemi iskolai tanulmányait Chiclayo -ban, a San José katolikus iskolában kezdte meg, majd a fővárosban, Limában a Sagrados Corazones Recoleta és a Nuestra Senora de Guadalupe magániskolák diákja. Felsőbb tanulmányait a San José de Chiclayo Nemzeti Iskolában folytatta. Itt lehetősége nyílt a kor technikai színvonalának megfelelő repülés elméleti, valamint a vitorlázó repülés gyakorlati ismereteinek elsajátítására. Az intézmény igazgatója hamar felfigyelt a fiatal Quiñones tehetségére. Szülei akarata ellenére 1935-ben beiratkozott az Escuela Central de Aviación Jorge Chávez repülőiskolába. A kezdeti, oktatópilótával történő gyakorló repülések megkezdését követően, mindössze 4 óra páros repülés után megkapta a jóváhagyást az önálló repülésre, ami kiváló adottságait és képességeit bizonyítják. A gyakorlati motoros műrepüléseket az Olaszországtól vásárolt Caproni CA-113 típusú gépeken sajátították el a növendékek.


1936. január 20-án megkapta a nemzetközi jogosítványt, miközben kiemelkedő szinten folytatta elméleti tanulmányait, egyben tovább csiszolta a repülési technikákat. Ekkoriban erősödött meg benne az az elhatározás és életcél, hogy szolgálni és védeni fogja hazáját. 

A Perui Légierő a légierő fejlesztésének jegyében az Egyesült Államoktól 7 db NA-50 (North American Aviation) „Torito” 1 üléses vadászgépeket vásárolt, amelyeket 1939-ben rendszerbe is állítottak, s amelyre szintén kiképzést nyert. Ez a típus 1941-ben majd tevékeny részt vállal a perui-ecuadori háborúban.

02 Caproni-131.jpg

Caproni CA-113 típusú vadászgép perui lajstromszámmal és felségjellel (Forrás: Internet)

Tanulmányai befejezése után 1939. január 21-én hadnaggyá avatják, és mint a legjobb végzős növendék elnyerte az „Ala de Oro”, - arany fokozatú pilótajelvényt. Növendékként ő volt az első, aki a gép hossztengelye körül orsózva repült függőleges hurok manőver kombinációt. A diplomaosztó ünnepségen hátára fordított Caproni CA-113 típusú kétfedelű repülőgépével bemutatót repült a földfelszíntől néhány méter magasságban, ami mindenkit meglepett és hatalmas sikert aratott.
Hivatásos szolgálatát Ancon-ban a Squadron 4. alakulatnál, majd a Las Palmas Légi bázison folytatta, végül Chiclayo városban a 21. Squadron Air Group állományába vezényelték. Neve az országos légi bemutatókon végrehajtott akrobatikus repülései révén hamarosan ismertté vált.

1941-ben Ecuador és Peru között kiéleződött a határkonfliktus, amely háborúba torkolt. Az ecuadori csapatok július 5-én megpróbáltak átkelni a Zarumilla határfolyón, és elfoglalták a Peruhoz tartozó Matapolo, Noblecilla nevű kis szigeteket és a Caucho fennsíkot. José Quiñones alakulata a konfliktus kezdetétől fogva felderítő repüléseket végzett, hogy feltérképezze az ecuadori pozíciókat. 1941. július 23-án Tumbes repülőteréről bevetésre szállt fel a 41. számú repülőraj azzal a küldetéssel, hogy támadja az ecuadori állásokat a perui Quebrada Seca folyónál. Az ellenséges ágyútűzben Quiñones NA-50 típusú vadászgépét tüzérségi találat érte. Azonban ahelyett, hogy menteni próbálta volna életét, folytatta a támadást és gépével rázuhant az ellenséges ütegállásokra, amelyek teljesen megsemmisültek.

03 North_American_P-50_P-64.jpg

Az NA-50 (North American Aviation) „Torito” vadászgép (Forrás. Internet)

Peru 3 hét alatt minden fronton visszaverte a támadást. José Quiñonest önfeláldozó hőstettéért a légierő soron kívül poszthumusz kapitánnyá léptette elő. Három hónappal később, a fegyverszünetet követően, 1941. október 19-én Quiñones tetemét a perui konzul átvette az ecuadori Santiago de Guayaquil-ben.
José Quiñones földi maradványait 1961-ben a Perui Légierő (FAP) limai Las Palmas Légi bázisán felépített mauzóleumban helyezték örök nyugalomba. 1966. május 10-én Quiñonest nemzeti hőssé, halála napját, július 23-át pedig a Perui Légierő napjává nyilvánították, melyről minden évben látványos és nagyszabású katonai parádé keretében hatalmas tömeg jelenlétében emlékeznek meg.
Chiclayo város repülőtere a „José Quiñones Gonzáles Airport” nevet viseli, Lima San Isidro kerületében pedig monumentális emlékmű őrzi emlékét.

Mindezek után ismerkedjünk meg az említett bankjeggyel:

Az infláció megfékezésére 1991. november 13-án új bankjegyeket bocsátottak ki Peruban. Ezek első címlete a zöld színnyomatú 10 (Diez) Nuevos Soles, melynek előoldalán José Abelardo Quiñones Gonzáles portréja szerepel pilóta öltözékben. Mellette egy Peruban 1943-tól szintén hadrendbe állított Curtiss Hawk 75-A8 típusú vadászgép grafikája látható. A fehér mezőben a vízjel szintén a hős pilóta portréját ábrázolja. A bankjegy mérete:140 x 65 mm.

04 10 Nuevos Soles 11.8.2005 av.jpg

A 10 Nuevos Soles bankjegy előoldala

A bankjegy hátoldalán a grafikus tervező José Abelardo Quiñones Gonzáles bravúros repülőtudásának állított emléket, felelevenítve az eseményt, amikor 1939. január 21-én diplomaosztóján és hadnaggyá avatása alkalmával látványos bemutatót repült.

05 10 Nuevos Soles 11.8.2005 rev.jpg

A 10 Nuevos Soles bankjegy hátoldala

Az itt bemutatott címletnek van egy eltérő 2009-ben forgalomba került kiadása is, melynek előoldalán zöldes barna eltérő háttérben színesebb tónusú a pilóta portréja, ugyanakkor a bankjegy hátoldalán nem repülési motívum, hanem Peru világhírű építészeti öröksége, a Machu Pichu grafikus ábrázolása szerepel.

Temesvári Jenő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://temesvarijeno.blog.hu/api/trackback/id/tr116220073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.