Szobrok, emlékhelyek

Numizmatika - Filatélia

Veterán autók

Otto Lilienthal emlékboríték és érem

2014.04.14. 15:55 :: temesvarijeno

A repüléstörténet fejlődési szakaszait, kiemelkedő eseményeit, és nem utolsó sorban magát a repülő embert a filatélia és a numizmatika területén is számtalan megjelenési formában örökítették meg a világ minden táján a grafikus művészek, éremtervezők.

A bemutatásra kerülő Numisbrief, vagyis emlékboríték és érem is a repülés egyik úttörőjének, ezúttal Otto Lilienthal német feltaláló, repülőgép-mérnök, pilóta első sikeres repülésének állít emléket.
Otto Lilienthal 1848. május 23-án született a pomerániai Anklam-ban. Berlinben végezte el az ipari akadémiát. Ezután felépített egy gépgyárat, melyben gázkazán, valamint bányagépek tervezésével és gyártásával foglalkozott. Találmányai révén anyagi függetlenségre tett szert. Érdeklődése Gustav öccsével együtt, egyre inkább a repülés, a kor technikai színvonalán az akkor szóba jöhető siklórepülés kifejlesztése felé fordul. Aerodinamikai tanulmányokat folytat, tanulmányozza a madarak repülését. A Leonardo da Vinci rajzain szereplő madáremberhez hasonló szerkezeteket épít, amelyeket az emberi erő és testsúlyáthelyezés segítségével, a szélviszonyok kihasználásával vélt kormányozhatónak. 1874-ig számos lebegőszárnyat kísérleteztek ki. Textilszövetből és fűzfavesszőből megépített - a mai sárkányrepülős szárnyakhoz hasonló rögzített, egysíkú szerkezetével -, az első sikeres felszállására 1891-ben a potsdami Derwitz közelében került sor.
Ezt követően 1891 és 1896 között különböző siklógépeivel több, mint 2000 siklórepülést hajtott végre, amelyek azonban még mind elért magasságukat, mind repülési távolságukat tekintve ugyan korlátozottak voltak, de mindenképpen igazolták, hogy az ember képes uralni immár a légteret is. 1895-ben az ő nevéhez fűződik az első sikeres vitorlázórepülés végrehajtása. Összesen 18 db siklógépet épített, amelyből 15 db volt egyfedelű és 3 db kétfedelű. 1896. augusztus 9-én Berlinhez közel felszállást hajtott végre egy kétfedeles siklógéppel. A repülés sikeresnek indult, de egy hirtelen széllökést már nem tudott korrigálni, így gépe 17 méterről a földbe csapódott. A becsapódáskor eltört a gerince. Sérüléseibe másnap, 1896. augusztus 10-én belehalt.
Otto Lilienthal emlékére 1938-ban megalapították a Lilienthal-érmet, amely a legnagyobb nemzetközi kitüntetés a vitorlázórepülésben. A FAI (Fédération Aéronautique Internationale - Nemzetközi Repülőszövetség) minden évben az összes repült teljesítményért vagy a vitorlázórepülés fejlesztésért ítéli oda a díjat a legeredményesebb vitorlázórepülőnek.

Ezek után lássuk az első repülése 100-ik évfordulójára 1991-ben kibocsátott emlékborítékot és a benne elhelyezett színezüst emlékérmet

01 Otto Lilienthal 1891-1991 boriték0 x600x.jpg

Az emlékboríték és érem elő- és hátoldala

02 Otto Lilienthal 1891-1991 boritékx600x.jpg

Az emlékborítékon az emlékbélyeg BONN 1 postabélyegzővel

03 Otto Lilienthal 1891-1991 boriték4x600x.jpg

A limitált kiadás igazolása a kibocsátási sorszámmal

04 retx.jpg

Az emlékérem Otto Lilienthall első repülésének és a repülés fejlődéstörténetének állít emléket.  Színezüst, 999-es ezredfinomságú, Proof (tükörveret), kivitelben készült.
Súlya: 8.5 gramm, Átmérője: 30 mm.

A bemutatott példány csak egy a sok közül. Hogy pont ez került gyűjteményem darabjai közé, az csupán a repülés, a repülő ember iránti érdeklődésemnek és tiszteletemnek tudható be. Az emlékborítékok a nélkülözhetetlen emlékbélyegekkel és postabélyegzőkkel, érmekkel, bankjegyekkel „kombinált” változatai iránt érdeklődő filatelisták és numizmatikusok rendkívül gazdag témakörű és választékú kínálattal találkozhatnak szerte a nagyvilágból, amely már önálló, elkülönült gyűjtési terület, és amelynek már jelentős szakirodalma illetve összegző és évenkénti katalógusa is megjelenik a világ minden táján.  
És ami talán még ennél is fontosabb: ez is, mint minden gyűjtemény, az eszmei és anyagi árán túl, azáltal képvisel igazi értéket, hogy újabb ismeretekkel, tudásanyaggal tesz gazdagabbá minket.

Temesvári Jenő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://temesvarijeno.blog.hu/api/trackback/id/tr816032060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.