Szobrok, emlékhelyek

Numizmatika - Filatélia

Oldtimer

Egy repüléstörténeti esemény bankjegyeken

2012.06.14. 20:33 :: temesvarijeno

A különböző országok bankjegyei, tömeges kibocsátásuk révén kiváló lehetőséget kínálnak arra, hogy saját történelmük meghatározó, fontos eseményeinek, neves személyiségeinek ilyen megjelenési formában is emléket állítsanak. Ily módon azok széles körben ismertté válhatnak, rögzülhetnek nemcsak saját nemzetük emlékezetében, hanem a nagyvilág is tudomást szerezhet azokról. Felsorolhatatlan számú téma, motívum figyelhető meg, mind a fém, mind a papír, újabban pedig a műanyag (polymer) alapú pénzeken. A numizmatikusok egy része „szakosodik” is ezek valamelyikének tematikus gyűjtésére. Számomra a gyűjtés elsősorban nem érték és teljes kollekcióra való törekvés orientált, inkább az általuk megszerezhető ismeretek bővítését szolgálja. Talán a repülés iránti családi kötődések inspiráltak arra, hogy gyűjteményem darabjai közül kiragadva, ezúttal egy kevéssé ismert portugál repüléstörténeti eseménynek emléket állító bankjegyek történetének eredjek nyomába.

Az 1920-as, 30-as évek már nem számítottak a repülés hőskorának, azonban akadt még bőven kihívás a repülő emberek és a technika számára, hogy tovább feszegessék a légiközlekedés határait. Mint minden járatlan út, ezek is magukban hordozták a siker illetve a kudarc, a tragédia lehetőségét, ahogy ezt a két végletet ez a két bankjegy is demonstrálja.

Az 1978. október 4-én kibocsátott 20 Escudos portugál bankjegy Carlos Viegas Gago Coutinho-nak (1869-1959), a portugál haditengerészet admirálisa sokoldalú tudományos és felfedező munkásságának állít emléket.

Gago Coutinho portréja a 20 Escudos bankjegyen

Miután a Haditengerészeti Akadémián 1886-ban befejezte tanulmányait, 17 évesen lép szolgálatba a portugál haditengerészet állományába. Távol-Keleti (Timor), és afrikai gyarmati szolgálata során (Nyassa, Congo, Zambezia, Barotze (a mai Zambia) Mozambik, Angola, Zaire valamint a Sao Tome és Principe szigeteken kimagasló térképész és geodéziai tevékenysége révén, komoly szakmai elismerést vívott ki magának. Érdeklődése később a repüléstechnika, légi navigáció felé fordult. Nevéhez fűződik a hagyományos tengerészeti szextáns (helyzet-meghatározó készülék) tökéletesítése illetve annak repülőgépes alkalmazása. Számos földrajzi, történelmi tudományos munka szerzője.
Gago Coutinho neve hazáján túl akkor vált ismertté, amikor 1922-ben Artur de Sacadura Cabral-lal, a portugál haditengerészet pilóta tisztjével végrehajtották az első repülőgépes átkelést a dél Atlanti-óceánon át Lisszabonból Rio de Janeiróig. A kísérlet apropóját Brazília függetlenségének centenáriumi ünnepségei adták. Útjukhoz egy Fairey III-D egymotoros hidroplánt választottak, amellyel légi úton követték a felfedező Pedro Alvares Cabral flottájának 1500. évben megtett útvonalát Brazíliába. Mivel ekkora távolságot abban az időben leszállás nélkül nem lehetett végrehajtani, az üzemanyag felvételt egy kísérőhajó biztosította a tengerre leszálló csúszó talpas hidroplán számára.

A Dél-atlanti repülés útvonala 1922-ben (grafika: Internet)

Az 1922. március 30-a és június 17-e között teljesített 7950 km, azaz 4293 tengeri mérföld távolságot 79 nap alatt tették meg, melyből 62 óra és 26 perc volt a ténylegesen repült idő. Lelkes ünneplő tömeg fogadta őket mind Brazília több városában, mind hazatérésük után Portugáliában.

A 20 Escudos bankjegy hátlapja a Lusitania névre keresztelt hidroplán grafikájával, valamint Coutinho földrajzi munkásságának jelképeivel

Szintén lisszaboni kibocsátású, és a fent leírt repüléstörténeti eseménynek állít emléket az az 1000 Escudos bankjegy (1972), amely az akkor még Portugália tengerentúli gyarmatán, Mozambikban került kibocsátásra, s 1975-ig, annak függetlenné válásáig törvényes fizetőeszköz volt.

A tengerentúli tartomány (Ultramarino) Mozambik 1000 Escudos bankjegye Gago Coutinho portréjával

Az 1000 Escudos bankjegy hátlapján Sacadura Cabral pilóta és Gago Coutinho navigátor

Carlos Viegas Gago Coutinho-nak hosszú sikeres életpálya jutott osztályrészül. Munkásságát több magas állami kitüntetéssel ismerték el, tudományos akadémiák, földrajzi társaságok választották tagjaik sorába, élete végén altengernaggyá léptették elő. Társának más sors volt megírva: Sacadura Cabral 1924. november 15-én, az Északi tengeren a La Manche csatorna felett egy kísérleti repülés során rossz időjárási viszonyok között lezuhant, csak gépének roncsait találták meg, holtteste nem került elő.

Temesvári Jenő

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://temesvarijeno.blog.hu/api/trackback/id/tr254589003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.